BLOGGER DE BLOG

Het verschil tussen Marketing en Branding

Marketing en branding, twee woorden die je precies verplicht zowat op z’n Engels moet uitspreken, en die vaak door elkaar gebruikt worden. Maar is dat wel terecht?

Want er bestaan toch twee verschillende termen voor?

Wat houden ze dan precies is? En hebben ze altijd bestaan? Of is dat iets nieuw? En is marketing alleen niet voldoende?

En waarom moeten we er mee bezig zijn?

En wanneer zetten we wat in?

En is dat niet allemaal hetzelfde?

Kan iedereen creatief denken?

Ik merk heel erg dat heel veel ondernemers bezig zijn met, tja, hoe zal ik het noemen...wat saaie marketing, altijd hetzelfde, niks opvallend...

Hoe ga je er in godsnaam uitspringen? We verzuipen in de boodschappen tegenwoordig, we merken zelfs niet meer alles op, hoe maak jij het onderscheid nog?

Hoe zorg jij ervoor dat klanten jou opmerken en voor jouw aanbod kiezen? 

Juist ja, door creativiteit! Dat zorgt voor impact en aandacht. 

Branding is meer dan een visuele stijl

Vaak wordt het concept Branding bekeken als een soort verzamelnaam voor je visuele stijl: je logo, kleuren, typografie, soort foto's, tone-of-voice,... 

Maar het is wel degelijk meer dan dat! 

Branding is eigenlijk het gehele smoelwerk van je merk.

Het is het geheel en het samenspel van alle elementen zoals je identiteit, je aanbod, je positionering t.o.v. je concurrent, je merkbeleving,... die jouw merk uniek, onderscheidend en merkwaardig maken. 

De impact van kleurgebruik in je marketing of branding

In ons onderbewuste zijn we heel erg gevoelig voor kleuren, ja ook jij! Misschien ben je iemand heel rationeel. Dan nóg is er een effect.

Kleuren die je inzet voor je merk en alles wat daarrond gebeurt en wordt geuit, is dus niet zomaar enkel een esthetische keuze.

Uit onderzoek uit de kleurenpsychologie blijkt dat kleuren een significante impact hebben op emoties, informatieverwerking en gedrag van mensen. 

It's all about storytelling my dear...

Verhalen blijven bij mensen, ze ontroeren en komen binnen. Een goed verhaal verbindt ons, is een spiegel en is de beleving van onze waarden en normen. Verhalen kunnen ook merken, bedrijven en organisaties een gezicht geven en mensen raken. Op die manier kan je jezelf onderscheiden in de markt, in het hoofd én in het van je klant en blijf je daar ook plakken zodat je niet telkens opnieuw die plaats moet proberen veroveren. 

En jij kan dat ook! 

Zijn we echt zo'n emotionele watjes bij een aankoop?

De meesten van ons beschouwen zichzelf als rationeel denkende wezens die weloverwogen beslissingen nemen. Niets is minder waar, we nemen de meeste beslissingen in ons leven op automatische piloot.

Hoe komt dat? Hoe werkt dat? Hoe? Hoe?

Wel, het heeft allemaal te maken met de werking van onze hersenen... en aan Marketing en Branding doen is eigenlijk jezelf verdiepen in het menselijke brein om zo het hart van je klant te veroveren. 

Volg je me al op Instagram?

@wollywinka_joke

Wil je graag geïnspireerd worden?

Kom gezellig meevolgen op Instagram en

ontdek de grappigste, meest creatieve voorbeelden,

quotes en andere leuke Branding-shizzle!