Wolly winka in je oren!

PODCAST!

Met antwoorden op brandende Brandingsvragen

en andere uitleg

Waaat? Antwoorden op brandende Brandingsvragen?

Je denkt misschien: "pfff...weeral de zoveelste podcast over ondernemen, marketing, branding,..."

Maar wacht eventjes! Voordat je hersenen op hol slagen wil ik eventjes vertellen dat deze podcast ANDERS is

Het zijn geen babbels over hoe ik mijn ondernemersreis doorloop. Het is ook geen belerend vingertje of een zoveelste advies.

Het zijn antwoorden op vragen rond alles wat met Branding te maken heeft. Om misverstanden uit de wereld te helpen, om iets bij te leren, om je inzichten te doen krijgen, om jouw rots in de Branding te zijn in woelige commerciële wateren.

Geniet er vooral van!

En geef een review als het eventjes kan

héhé, dat rijmt

Aflevering 1: Wat is het verschil tussen Marketing en Branding?

Marketing en Branding, twee woorden die je precies verplicht zowat op z’n Engels moet uitspreken, en die vaak door elkaar gebruikt worden.

Maar is dat wel terecht? Want er bestaan toch twee verschillende termen voor?

Wat houden ze dan precies is?

En hebben ze altijd bestaan? Of is dat iets nieuw?

En is marketing alleen niet voldoende?

En waarom moeten we er mee bezig zijn?

En wanneer zetten we marketing in? En wanneer zetten we branding in?

En is dat niet allemaal hetzelfde?

Aflevering 2: Zijn we echt zo'n emotionele watjes bij een aankoop?

De meesten van ons beschouwen zichzelf als rationeel denkende wezens die weloverwogen beslissingen nemen. Niets is minder waar, we nemen de meeste beslissingen in ons dagelijkse leven op automatische piloot. Zelfs als objectieve informatie beschikbaar is. 


Hoe komt dat? Hoe werkt dat? Hoe? Hoe? Hoe? 

Wel, het heeft allemaal te maken met de werking van onze hersenen... 

en aan Marketing en Branding doen is eigenlijk jezelf verdiepen in het menselijke brein om zo het hart van je klant te veroveren. 

Aflevering 3: Waarom werkt Branding als een lopend vuurtje voor mijn bedrijf?

Veel ondernemers starten vol goede moed hun ondernemersreis met een sterk aanbod waar ze vol passie over kunnen praten. Ze maken een website, ze starten met sociale media, maken een logo, schrijven een nieuwsbrief van tijd tot tijd en doen aan marketing met het idee dat klanten als vanzelf in dikke, volle rijen staan aan te schuiven om bij hun te komen kopen. 

Helaas, die reis blijkt toch eerder een kale reis te zijn. Want hoeveel tijd, energie, moeite en geld ze er ook insteken of al ingestoken hebben, het komt niet van de grond. En hoe komt dat? 

Omdat vaak niet wordt nagedacht over wie ze zijn, of willen zijn, over hun merkverhaal, over wat hen onderscheidt van de concurrentie. Ze moeten zich meer gaan bezighouden met Branding. 


Branding zorgt ervoor dat klanten als vanzelf naar jou toe komen, zonder dat je ze eindeloos moet overtuigen van je aanbod of je toegevoegde waarde, zonder dat je echt moet gaan verkopen. 

Aflevering 4: Hoe kan Storytelling werken voor merken?

Storytelling, je hoort het overal, je weet zelfs niet meer wanneer het er nog niet was. Het is er precies altijd al geweest. De term Storytelling is hot, zeker in marketingmiddens. Er wordt nogal gegoocheld met deze term. 

En eigenlijk is dat grappig, want ik ben er niet van overtuigd dat al die goochelaars exact weten wat storytelling bij merken betekent, wat het kan opleveren, waarom het zo belangrijk is en hoe ze het concreet moeten inzetten. 

Storytelling betekent dat jee eerst een merkverhaal moet hebben, een verhaal hebben is natuurlijk een vereiste om het te kunnen vertellen. 

Een merkverhaal is, zoals het woord zelf zegt: het verhaal van een merk. Een verhaal dat de kern beschrijft van waarom je doet wat je doet. De why van uw bedrijf. Op zo'n manier in woorden gevat dat het emotioneel binnenkomt bij mensen.

Wolly Wieda?

W-O-L-L-Y

W-I-N-K-A

Ik ben Joke

Zie je die foto hiernaast? Jeps, dat ben ik

Ik help ondernemers met het veroveren van het hart van hun klant, eigenlijk is het de essentie van wat ze 'Branding' noemen. Op een creatieve, onderscheidende manier gaan we een merkstrategie bouwen en deze creatief vertalen naar concrete acties, belevingen, identiteiten,... die ervoor zorgen dat jouw merk dé unicorn wordt in een field of horses en zo vlotjes en blijvend klanten aantrekt en de concurrenten ver achter je kan laten!

Wie ben ik?

Ondertussen loop ik al 42 jaar rond op deze aardbol en heb ik 1 man, 2 kinderen, 1 hond, 1 huis in Brasschaat, 42 shows van Spektakelmusical 40-45, 85 shows van Daens de musical, (volop aan het spelen in de Red Star Line musical) en 15 jaar werkervaring als merkexpert op de teller staan. Daar heb ik met veel passie en plezier me bezig gehouden met productontwikkeling, (re)branding en merkbeleving voor grote en kleine merken (Massive, Philips, IJsboerke & Frisia Marshmallows).

Ik ben van nature erg nieuwsgierig en stel veel in vraag. I love it om de dingen vanuit een ander perspectief te bekijken en te benaderen.

En vaak kan ik mijn enthousiasme niet wegsteken En dat is maar goed ook want enthousiasme, dát hebben we nodig!